Loading...

5 enkle treningstips

Ikke alle har tid eller lyst til å sette opp et stramt treningsprogram. Med disse fem treningstipsene blir det enklere å legge om livsstilen.

 

Du må ikke nødvendigvis ha medlemskap på et treningssenter for å bli sunn og sprek, så lenge du gjør treningen fornuftig.

Les også: Pulsklokke eller aktivitetsarmbånd?

 

1. Trene om morgenen, eller på kvelden?

Noen spretter opp på morgenen med et smil om munnen, mens andre trenger litt mer tid. Hvis du ikke er en morgenfugl av natur, burde du høre på kroppen din og heller legge treningsøktene på kvelden. Er du derimot et A-menneske, gjør det godt å ta treningen tidlig.

 

2. Sørg for å få nok søvn

Energinivået ditt har direkte sammenheng med hvor uthvilt du er, så hvis du mener alvor med en ny, sunn livsstil er det viktig å endre søvnvanene dine sammen med spise- og treningsvanene. Det er mens du sover at kroppen reparerer muskel- og beinvevet som brytes ned når du trener.

 

3. Spis etter trening

Etter en hard treningsøkt har kroppen behov for å fylle opp lagrene av glykogen, væske og salter. Like etter trening vil kroppen bruke kaloriene du inntar til restitusjonsprosesser, men man burde naturligvis ikke kaste i seg en Big Mac etter hver trening for det.

 

Les også: Airfryer – Saftige matretter uten olje

4. Bruk hjelpemidler

Vi får stadig hjelpemidler som gjør det enklere å trene riktig. Med en treningsklokke koblet til mobilen kan man for eksempel få oversikt over forbrenning, intensitet og puls både underveis i øktene og fra gang til gang.

 

En dame som trener styrke, criss cross, trening på matteEn dame som trener styrke, criss cross, trening på matte
Når du velger en treningsform du liker, øker motivasjonen for å gjennomføre treningen.

 

5. Trening skal gjøre vondt

Enten du driver med styrketrening eller kondisjonstrening, må du innse at aktiviteten vil gi deg et visst ubehag. Du trener ikke hardt nok hvis du aldri har det vondt, og da vil effekten utebli.

 

Vil du vite mer om de nye energimerkingene? Klikk her.